Terug naar het overzicht
Oud-websitebezoekers kwijt? Niet met Remarketing Lists for Search Ads

Oud-websitebezoekers kwijt? Niet met Remarketing Lists for Search Ads

Jurjen Gepost door Jurjen

Naast het bereiken van oud-websitebezoekers in websites als Telegraaf, Funda en talloze andere websites in het web, zie ik dat een andere mogelijkheid vaak veel effectiever is en weinig wordt ingezet. Remarketing Lists for Search Ads (RLSA). Samen met de mogelijkheid die door traditionele Remarketing wordt gegeven om 85% van alle internetgebruikers in Nederland te bereiken, kan RLSA je AdWords campagne meer speelruimte geven. 

Sinds een aantal jaar is het mogelijk om in het zoeknetwerk van Google je advertenties te tonen aan mensen die je website reeds hebben bezocht. Ik zet met regelmaat RLSA campagnes op met enorm mooi resultaat. In dit blogartikel deel ik ervaringen hoe je het maximale uit oud-websitebezoekers kunt halen. 

Kort gezegd kun je met RLSA kiezen om:

  • Een hoger of lager bod mee te geven aan de oud-websitebezoekers
  • Oud-websitebezoekers helemaal niet of juist alleen te targeten voor zoekadvertenties
Bovenstaande regels kunnen weer uitgesplitst worden per doelgroep. Ik heb ervaring met een aantal strategieën om oud websitebezoekers wel of juist geen extra bod mee te geven:

Bereik vergroten
De meest brede zoektermen hebben het grootste zoekvolume en het grootst aantal conversies. Nadeel: ze zijn ook het duurst. Als webwinkel die Go-pro camera’s verkoopt op het woord “camera” gevonden worden lijkt weinig relevant en erg kostbaar om op te adverteren. Via RLSA is het wel een ontzettend mooie mogelijkheid hierop vindbaar te worden; bezoekers zijn met je aanbod bekend, zoeken verder of misschien op de oplossing op hun probleem, en zijn eerder geneigd tòch contact met je op te nemen.

Extra bieden op oud-websitebezoekers 
Door het RLSA segment leeg toe te voegen (zonder bodaanpassing), kun je gemakkelijk de goed presterende doelgroepen en hun advertentiegroepen herkennen. Na opbouw van de data zien we vaak dat een bod van +/- 20 procent extra voor oud websitebezoekers echt goed werkt. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van de prestaties van het hele account. Als de accountprestaties tegenvallen kunnen we altijd het “overall” bod verlagen voor alle zoekwoorden, waarna we meer focus gaan aanbrengen op oud bezoekers. Deze strategie is vooral erg lucratief bij hoge concurrentie (hoge CPC’s) waarbij top-3-posities niet altijd worden “afgekocht”. Deze posities zijn wel binnen handbereik bij de beperkte eigen doelgroep. De conversieratio is namelijk ook hoger en drukt hiermee de kosten per verkoop. 

Low-interest-verkeer uitsluiten 
Bezoekers die eerder kort op de website hebben doorgebracht, zijn van mindere waarde. RLSA biedt de mogelijkheid om een extra lijst aan te maken die een korte bezoekersduur kenmerkt. Hierdoor betaal je nooit meer voor de bezoekers die niet hebben gevonden waar zij naar zochten. Ervan uitgaande dat het AdWords-account perfect staat ingesteld, wil je niet 0meer voor deze bezoekers betalen.

Upsell aan oud-klanten
Als uit de bestaande data blijkt dat bezoekers 3 weken na het kopen van hun Go-Pro camera gaan nadenken over hun accessoires, is het belangrijk om ook aanwezig te zijn als zij hiernaar op zoek gaan. Extra bieden op bezoekers die in het verleden een aankoop hebben gedaan is dan ook een ontzettend effectieve manier van RLSA. Bezoekers zijn namelijk al bekend met de shop, levering en ervaring van jullie als webwinkel. Biedt deze klanten een kortingsvoucher aan als vaste klant (in de Advertentietekst) en je bent bijna gegarandeerd van een herhaalaankoop. Een perfecte manier van het verhogen van retentiewaarde.

Ook vindbaar worden? Neem contact met ons op.

Vaak gelezen

content-tip #1

Een goed op elkaar ingespeeld team van professionals zet zich in voor jouw doelstelling.

Zullen we je op de hoogte houden?

Gewoon leuk om af en toe te lezen of te delen met vrienden. Meld je aan, de rest gaat vanzelf. Af en toe, dus een paar keer per jaar. Niet vaker. Je kunt je op elk moment afmelden.