Terug naar het overzicht
Waarom is KLM blauw en Easyjet oranje

Waarom is KLM blauw en Easyjet oranje

Léon Gepost door Léon

Ooit wel eens nagedacht over deze vraag?
Opdrachtgevers die mij benaderen hebben behoefte aan een nieuw communicatiemiddel. Maar voordat ik aan de slag kan, moet ik eerst terug naar de basis.

Want, waarom is KLM blauw en Easyjet oranje? Beiden zijn maatschappijen die vliegen van A naar B, vervoeren in meeste gevallen personen in vaak hetzelfde type vliegtuig. Qua inhoud geen verschil, maar hoe creëren zij dan toch onderscheid?

Als je het concept nader bekijkt, dan kiest KLM voor de kleur 'Royal Blue'. Een duidelijke keuze vanwege de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Een helder blauwe kleur die geassocieerd kan worden met transparantie, helderheid en een wolkeloze lucht. KLM wil voor zijn klant eerste keus zijn en beoogt flexibiliteit en betrouwbaarheid.

Easyjet daarentegen kiest voor een helder oranje kleur. Een kleur met een hoge attentiewaarde dat geassocieerd wordt met plezier en levendigheid. Het gebruik van een veel losser lettertype benadrukt dit. Ook het beeldmateriaal sluit hierbij aan door gebruik van 'happy people'. Zij positioneren zich als marktleider op het gebied van Europese korte vliegafstanden.

Het principe waarop deze vliegmaatschappijen zich profileren, werkt ook voor mijn opdrachtgevers. In een strategische sessie bespreken we op een praktische manier de gehele organisatie. Hier besteed ik veel tijd en aandacht aan, want hoe kan ik iets ontwerpen als ik niet weet voor wie? Als strategisch ontwerper wil ik dat mijn opdrachtgever nadenkt over zijn bedrijf, zijn diensten, gewenst klantprofiel, doelstellingen etc. Met gerichte en objectieve vragen, waardoor de ondernemer zijn bedrijf vanuit een ander perspectief bekijkt. En dan blijken verborgen kernwaarden vaak de beste usp’s. Het is mijn taak om de ondernemer te helpen zijn bedrijf inzichtelijk te maken, te structuren en te verbeteren naar een overzichtelijk en duidelijk verhaal.

Wanneer alle antwoorden helder zijn en ik een goed beeld van de organisatie heb, kan ik aan de slag met het concept. Creatieve ontwerpen die dit verhaal vertaalt in vorm, kleur, functionaliteit en klantgerichtheid. Dit concept vormt de identiteit van het bedrijf, nog onafhankelijk van het communicatiemiddel. Vervolgens wordt het concept doorgevoerd in alle gewenste communicatie-uitingen. Een doordacht concept, positionering en identiteit zorgt voor duidelijkheid, herkenbaarheid en binding met de gewenste doelgroep. Resultaat dus!

Zoals een opdrachtgever laatst enthousiast opmerkte: "Wij verkopen omdat er een concept achter zit!"

Dus, als we dan toch beginnen... dan maar bij het begin. Wil jij je bedrijf ook onder de loep nemen? Neem dan contact met ons op.

Beeld: bron, facebook KLM

Vaak gelezen

Zullen we je op de hoogte houden?

Gewoon leuk om af en toe te lezen of te delen met vrienden. Meld je aan, de rest gaat vanzelf. Af en toe, dus een paar keer per jaar. Niet vaker. Je kunt je op elk moment afmelden.