SEO, SEA, Google Adwords, zoekmachine-marketing?

Over Google Adwords en zoekmachine-marketing wordt heel wat afgeschreven. Tal van SEO-experts en SEA-specialisten beloven dat jouw website hoger komt in Google, of beter nog: bovenaan! Na een onderzoek naar veelgebruikte keywords en een SEO-scan van je website komen ze met een advies en stappenplan voor een SEO-optimalisatie. Maar of je wel eerst een van hun voordelige SEO-pakketten wilt aanschaffen.
 

Werkt zoekmachine-optimalisatie echt zo makkelijk?

Jammer genoeg niet. Vaak maken dergelijke pakketten gebruik van tactieken die Google niet toestaat, zoals het kunstmatig aanmaken van grote hoeveelheden links naar jouw website. Dit heet ‘black hat SEO’. Daarnaast personaliseert Google de zoekresultaten die jij ziet op basis van jouw eerdere zoekgedrag. Bij iedereen staat dus wat anders bovenaan. Iemand die belooft dat hij je site bovenaan in Google kan krijgen, is dus niet helemaal eerlijk. Of weet er niet genoeg van.
 

Hoe werkt zoekmachine-optimalisatie dan wel?

Een website vindbaar maken heeft twee componenten: adverteren via Google Adwords (SEA) en natuurlijke (onbetaalde) zoekresultaten (SEO). De eerste drie zoekresultaten die je ziet en de resultaten rechts op de pagina zijn betaalde zoekresultaten: advertenties. Door te betalen voor de zoektermen die jouw doelgroep in Google gebruikt, wordt jouw site daar getoond. De kosten? Die vallen mee: je bepaalt vooraf je budget en betaalt alleen maar als er op jouw advertentie wordt geklikt.
 

SEO: natuurlijke zoekresultaten

Een Google Adwords campagne heeft het voordeel dat je meer sitebezoek krijgt, waardoor de ranking van jouw site toeneemt en hoger in de natuurlijke zoekresultaten komt. Hiervoor moet Google wel ‘weten’ waar je site over gaat. Het vermelden van de keywords waar jouw doelgroep op zoekt is daar een belangrijk onderdeel van. Een SEO-copywriter verwerkt deze op slimme en leesbare wijze in de webtekst. Ook belangrijk: hoe meer andere websites naar jouw site linken, hoe hoger je komt in de natuurlijke zoekresultaten.
 

Retargeting of remarketing

Daarnaast zijn er nog verschillende andere – meer technische – trucs waarmee we jouw vindbaarheid kunnen verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld denken aan gerichte advertenties die passen bij de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt. Dat als je op ‘sportschoenen’ zoekt, je op andere websites reclame-banners ziet van sportschoenen. Dit heet retargeting of remarketing. Voor dit hele traject van zoekmachine-marketing heeft content-team een paar slimme contenters die weten van de hoed en de rand. En dan niet de black hat.